Upute predstavnicima stanara o održavanju zajedničkih prostorija zgrada u vrijeme korona virusa
Ovim putem mole se se svi predstavnici, kao i stanari da pročitaju upute Hrvatskog zavoda za javno zdravstva o održavanju zajedničkih prostorija (stubište, list,...) te ovisno o mogućnostima da iste provode.
S obzirom na mnogobrojne upite od strane predstavnika stanara koji žive u stambenim zgradama s više stambenih jedinica, o potrebi preventivne svakodnevne i stalne dezinfekcije prostora, a koju su dužni provoditi vlasnici, tj. posjednici stambenih zgrada radi održavanja higijensko-sanitarnih uvjeta na površinama i u prostorima koje zajednički koriste svi stanari (podrumi, portuni, liftovi, stubišta te zajednički prostori po katovima), Hrvatski zavod za javno zdravstvo daje predstavnicima stanara stručna objašnjenja i preporuke u cilju prevencije širenja zaraze virusom COVID-19 u zajedničkim stambenim jedinicama:
- 1. Provjetravanjem prostorija smanjuje se veliki broj mikroorganizama koje mogu lebdjeti u zraku tako da se preporučuje više puta dnevno provjetrite zajedničke prostorije.
- 2. Većina dezinfekcijskih sredstava koje su prisutne na tržištu djeluju samo na čistim površinama, jer nečistoće izrazito smanjuje njihovu učinkovitost. Zbog toga je mehaničko čišćenje izuzetno važna predradnja dezinfekcije sa kojom se uklanja najveći broj mikroorganizama.
- 3. Osobe koje provode čišćenje zgrade trebaju koristiti jednokratne rukavice i radno odijelo koje se nakon upotrebe može oprati na temperaturi od 60°C ili na višoj s običnim deterdžentom. Provedbu mjera pojačanog čišćenja može se provoditi s neutralnim deterdžentom koji je namijenjen za čišćenje prostora i površina.
- 4. Nakon temeljitog čišćenja i pranja preporuča se prebrisavanjem dezinficirati rukohvate i kvake na svim vratima te sve ostale površine koje dodiruje veći broj ljudi (poštanske sandučiće, tipke na dizalu, prekidači svjetla i sl.)
- 5. Preporuča se koristiti 0,05% sredstva na bazi natrijevog hipoklorita (npr. 5% izbjeljivač koji se koristi u domaćinstvima razrijeđen s vodom u omjeru 1:100) ili 70% etilni alkohol ili neki drugi virucidni dezinficijens koji ima uporabnu dozvolu Ministarstva zdravstva.
- 6. Učestalost čišćenja tijekom trajanja epidemije: stubišta redovito čistiti, a prebrisavanje površina s preporučenom dezinfekcijskom otopinom koje dodiruje veći broj ljudi preporuča se provoditi minimalno jednom dnevno prema rasporedu predstavnika stanara.
- 7. Pri korištenju dezinfekcijskih sredstava, koje je moguće nabaviti u trgovinama, izrazito je važno držati se uputa proizvođača. Naime, neki dezinficijensi u niskim koncentracijama mogu postat dobra podloga za rast mikroorganizama, dok drugi nemaju učinkovitost ukoliko ih koristimo u previsokoj koncentraciji.
- 8. U slučaju pojave pozitivnog slučaja COVID-19 među stanarima, epidemiolog nakon epidemiološkog izvida propisuje mjere (uključujući i dezinfekciju) koje provode ovlašteni izvoditelji.
- 9. Ako je moguće poželjno bi bilo postaviti aplikatore za dezinfekciju ruku u hodniku kod ulaza u zgradu ili pored dizala.
- 10. S obzirom na prisutnost velikog broja stanara u zajedničkim prostorima stambenih jedinicapotrebno je slijediti preporuke Stožera civilne zaštite o važnosti: održavanja socijalne distance između dvije osobe na minimalno 2 metra udaljenosti; učestalom i temeljitom pranju ruku uporabom sapuna i tople vode u trajanju od najmanje 20 sekundi te izbjegavanju dodirivanja lica, usta i očiju rukama s obzirom da se virus na taj način prenosi.
- 11. Pratite najnovije preporuke Hrvatskog zavoda za javno www.hzjz.hr.